CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, June 21, 2008

Panggilan dan Seruan


Assalamualaikum

Setiap hari kita akan mendengar seruan atau panggilan. Tak kiralah kawan ke, mak, abah dan saudara-mara. Kalau pagi-pagi di sini kawan-kawanlah yang selalu panggil atau kejutkan untuk kita solat subuh. Mmmm....Dalam banyak-banyak seruan dan panggilan, seruan azan merupakan sesuatu yang unik didengar dan mengandungi kalimat-kalimat yang penuh bermakna. Panggilan dan seruan ini khusus mengingatkan kita untuk menunaikan amanah yang terpundak dengan mendirikan sembahyang lima waktu yang telah difardhukan. Satu Kewajiban yang perlu dilunaskan setiap muslim,. Rasul telah menyatakan bahawa perkara pertama yang akan dihisab di hari pembalasan adalah solat, sekiranya sempurna solat yang dilaksanakan insyaAllah amalan-amalan yang lain akan dihitung sebagai amal soleh. Tertanya di benak, adakah solatku sudah sempurna?

Cerita pasal azan ni, aku teringat ketika mana di Luxor, Selatan Mesir aku pernah melaungkan seruan azan di satu Masjid yang diberi nama Masjid Assuni seperti tertera di gambar yang aku lampirkan. Munngkinkah itu adalah laungan azan orang melayu pertama di bumi Luxor? Hehehe.... Peron kata aku tak pernah bubuh nama dia dalam blog ni. oklah aku bubuh kali ni....Peron,peron,peron,peron,peron.......Satu nama mushtaq daripada kalimah Firdaus dan disebabkan dia kecil dan tak berapa nak tinggi aku bagi nama dia isim tasghir....FUROIDIS.....

0 comments: