CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, January 25, 2008

Penting Diri...Mampukah dihindari?

Assalamualaikum…..

Apa khabar kawan kawan semua? Aku harap semua baik-baik belaka..Aku ok ja, Cuma agak kepenatan sebab buat kerja berat hari ni. Rasa sengal-sengal sendi pun ada…Tapi apa pun tetap maintain…………..hehehe

Hari ni aku nak ajak kawan-kawan bercerita tentang " Penting Diri". Mmm….kalaulah hidup kita ini hanya bersendiriann pasti kita tak perlu fikirkan tentang orang lain dan pastinya tiada orang yang akan menganggap kita sebagai seorang yang penting diri. Tapi hakikatnya, kita hidup beramai-ramai dan saling memerlukan. Seandainya sikap penting diri ini kita amalkan, kelak kita akan dilabelkan sebagai kera sumbang yang tak mahu berdunia dengan orang lain. Kadang-kadang aku tak terlepas daripada sikap ni. Banyak juga benda yang aku terlalu mementingkan diri aku, dan aku tak pasti semua yang terjadi dalam keadaan sedar ataupun tidak. Moga-moga aku dapat kurangkan perangai ni. Mmmm…..sebentar tadi aku baru selesai menonton sinetron yang bertajuk " Andaiku tahu ". Modius operandi yang digunakan sangat ringkas dan membawa makna yang mendalam. Sinetron menggambarkan tentang seorang anak yang senantiasa mementingkan kebahagiaan bondanya, sehingga sanggup lakukan apa saja demi memastikan senyum ibunya tidak lekang di bibir. Si ibu pun begitu juga, asyik memikirkan tentang anak dan diri sentiasa dirundung kesedihan dan keresahan….mmm…Bahagianya orang dalam cerita ni…mesti diorang hidup dalam keadaan aman sentosa sebab, tiada orang yang mementingkan diri. Asyik memikirkan hal orang lain dan berkorban demi orang yang tercinta.Fuhhh….susah tu kalau nak diadaptasikan dalam kehidupan. Sekarang ni ramai orang yang sentiasa memikirkan sesuatu untuk kepentingan diri sendiri walaupun menggunakan jalan belakang. Kalau korang nak tahu, sinetron tu 23 episod…hmmm…boleh kata setiap episode air mata menitis..hehehe…betul tak rosman? Betul tak nizam? Hehehe…. Oklah, aku pun tak nafikan yang kadang-kadang aku terikut hawa nafsu untuk kepentingan diri sendiri, tapi InsyaAllah aku akan cuba kikis benda ni demi memastikan aku dan kawan-kawan aku di rumah ni dapat hidup dalam keadaan aman dan sentosa….

Hari ni, aku dan kawan-kawan lain bantu bang long pindahkan barang dari hayyu asyir ke Abbas Aqqad. Tu yang sengal-sengal tulang malam ni. Dah lama Rumah Perlis tu terbiar, eloklah bang long duduk dan tolong jaga rumah tu. Kadang-kadang rasa tempias dengan pepatah " Sudah dapat gading bertuah, Tanduk dilupakan ".mana taknya, dah dapat rumah baru, rumah lama dilupakan. Sepatutnya kita kena jaga rumah tu sebab disitulah bersemadinya kisah susah dan senang kita dahulu..Oklah hari pun dah larut, mata pun dah kuyu, andainya ada masa di lain waktu aku akan cuba mencoret la ya…

Kata Hikmah Hari Ini : " Tidak ada kemuliaan yang melebihi ketakwaan." Saidina Ali K.W.H

0 comments: