CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, January 29, 2008

" Tekanan "...diselesaikan vs dipandang sepi


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Cantik sungguh si anak dara,

Jalan melenggang di tepi sawah,

Salam kuhulur pembuka bicara,

Pengikat cinta penyubur ukhuwwah.

Salam penuh kasih-sayang aku layarkan buat semua sahabat-sahabat.Kuharapkan agar semua berada dalam keadaan yang aman dan sejahtera.Ku memohon jutaan kemaafan yang tidak terhingga sebab lama tak update blog ni. Maklumlah lepas imtihan banyak kerja nak kena buat dan langsaikan.

Oklah, aku nak ajak semua sembang pasal " tekanan ". mmmm…….tekanan ni bagi aku, datang daripada masalah-masalah tak kiralah dalaman atau pun luaran. Kadang-kadang ianya datang daripada lambakan kerja yang tertunda dan banyak masalah. Kadang-kadang tu pulak tekanan ni datang daripada diri sendiri dan satu masa lain datang daripada orang lain. Kalau datang daripada diri sendiri tak pe lah sangat. Tapi kalau datang daripada orang lain paling aku benci. Orang yang suka bagi tekanan kat orang lain ni adalah orang yang memang tak berhati perut. Dia ni memang tak tahu nak menilai hati dan perasaan orang lain. Kawan-kawan aku banyak yang macam tu. Dahlah bodoh sombong, kemudian nak mengatur itu dan ini.Fuuuhhhh…….tensionnya tak tahu nak ceritakan. Oklah aku fokuskan pada sorangg kawan yang bernama " N " ni. Kalau pasal main bola….fuhhhhhhhhhhhhh…..tak kira hujan,panas,petir,halilintar,rebut dan taufan tetap diredahi demi melaksanakan tuntutan bola yang bulat tu. Kalau dia buat kerja dia tu tak pa lah, tapi suka bagi tekanan kat orang. Kata orang lain tak pandai main dan sebagainya. Hmmmmm…..macamlah dia main best sangat. Satu lagi suka merungut yang tu tak cukuplah, yang ni tak cukup, nak bola baru, nak tiang gol baru, nak jersi baru dan macam macam barulah kiranya. Peliknya dia main bola tu sama taraf dengan dia punya belajar tak pelah jugak, ni belajar ke mana, bola ke mana. Balik Malaysia lagi baiklah cik N oi. Itu satu tekanan, yang lain pulak pasal kerja-kerja persatuan yang menimbun, tapi tekanan ni aku tak kisah sangat, sebab ianya amanah untuk membawa ummah. Banyak keinginan sahabat-sahabat yang ingin aku penuhi, Tapi adakah setiap keinginan itu perlu dikabulkan? Sama-samalah kita fikirkan. Satu yang dapat aku katakan, nak mengubah sesesorang tu bukan seperti membalik-balikkan tapak tangan, tapi wajarkah kita mendiamkan tangan tanpa berbuat apa-apa untuk dia berubah sedikit demi sedikit. Oklah, bagi aku tekanan yang dihadapi tidak mungkin dipandang sepi tapi perlu kepada usaha yang tidak bertepi, demi memastikan tekanan yang datang dapat dihadapi.Ffuuuuuhhh…..Leganya dapat melepaskan geram…maaf kepada yang terasa ya….jangan cepat melenting tapi fikir-fikirkan ya…

Oklah cerita sikit pasal minggu-minggu yang aku lalui. Sekarang sedang berlangsung pameran buku, banyak juga buku yang aku cadang nak beli. Mungkin hari ni aku akan cuba beli mana yang mampu. Oklah setakat ini dahulu aku coretkan . Seandainya ada waktu terluang aku akan posting lagi.

Kata Hikmah Hari Ini : " Nasihat di tengah khalayak ramai itu adalah satu celaan." Saidina Ali K.W.H

0 comments: