CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, January 23, 2008

Persahabatan..." memberi dan menerima "

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh……

Apa khabar sahabat-sahabat semua?…Aku sihat Alhamdulillah,mmm…..lama juga ya aku tinggalkan blog ni. Agak-agaknya dah bersawang teruk. Tapi insyaAllah aku akan cuba cuci semua sawang yang ada dengan kembali membuat coretan….

Alhamdulillah dengan izin Sang Khaliq dapat aku selesaikan semua kertas peperiksaan dengan selamat. Selamat, selamat jugak tapi hati nurani terjentik satu kerisauan menunggu terzahirnya natijah nanti. Moga-moga Allah memberi kejayaan yang cemerlang buat kita semua. Kertas sudah dihantar. Selepas melalui Tangga Usaha, Tingkat Ujian dan sekarang ni Aku perlu melalui Laman Doa, dengan harapan Tuhan Rabbul Jalil akan memakbulkan segala yang diimpi…Amiiinn….

Oklah, kali ni aku nak ajak kengkawan sembang sikit pasal Persahabatan. Aku fokuskan di sini tentang persahabatan dengan satu ungkapan, "memberi dan menerima".mmm…bagi aku persahabatan yang kita jalinkan perlu belandaskan keikhlasan yang murni. Kita bersahabat bukanlah kerana harta, pangkat,rupa paras dan warna kulit. Tapi kita bersahabat adalah kerana kejujuran dan kesetian. Paling penting bagi aku ketulusan hati dan sanggup bersama-sama dalam susah dan senang.mmm…kawan yang ketawa pasti ramai dan mudah dicari, tapi kawan yang sanggup bersama melalui jerih perit,suka dan duka amat sedikit dan susah nak dicari. Kawan yang baik adalah yang mudah memberi dan mudah menerima ataupun yang mudah memberi dan sedikit Payah untuk menerima.mmm…Aku pelik, kadang –kadang ada jugak kawan-kawan yang asyik menerima, tapi susah sungguh untuk memberi. Konteks memberi yang aku maksudkan teramat luas.Sebagai contoh, aku ada seorang kawan, seingat aku semenjak aku berkawan dengan dia, aku asyik memberi kepada dia dan dia pula asyik menerima daripada aku. Tak kiralah apa pun yang aku beri, daripada wang ringgit, masa, harta benda, sabun,minyak rambut, ubat gigi, shampoo dan sebagainya, aku tak pernah menerima walaupun secebis ucapan terima kasih. Fuuhhhh…..sedihnya, tapi aku diamkan sebab tak sampai hati nak merungut, sebab…ahhh…tak tahu nak cakaplah. Itulah yang aku maksudkan konteks memberi yang amat luas. Bukan sekadar membalas budi dengan wang ringgit atau kebendaan. Bagi aku cukuplah dengan ucapan terima kasih dan sekuntum senyuman. Satu lagi, aku ada jugak kawan yang asyik memberi aje kerja dia….macam-macam dia bagi,duit la,makanan la,buku la dan macam-macam lagi, dan dia ni jugak pantang aku mintak tolong mesti laju je dia nak tolong….fuhhh….yang ni baik sangatlah pulak, kadang-kadang rasa macam rimas….sampai aku pun tak tahu macam mana nak balas budi baik dia. Kalau nak dihitung dah boleh jadi dua biji gunung kebaikan yang dia buat kat aku. Tapi aku sentiasa dan tidak lupa untuk ucap terima kasih dan menghargai dia. Wahhh…banyak pulak aku mengomel, macam tak puas hati kat seseorang pun ada.tapi…Biarlah Rahsia……hehehe…Jadi sekarang ni aku nak ajak kengkawan semua, bersahabat tu biarlah sentiasa memberi dan menerima, insyaAllah jalinan yang terbina akan kukuh buat selamanya dan bersahabatlah kerana Allah kerana itulah yang seindah dan sebaiknya…………

Oklah, rasa macam dah terlepas sedikit beban bila dapat mencoret dalam blog ni. Mmm..nanti bila ada masa lagi, aku akan cuba tulis lagi ya…

Kata Hikmah hari ini : " Peribadi seseorang itu tersembunyi di bawah lisannya ". Saidina Ali K.W.H

0 comments: