CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, February 5, 2008

Kemenangan dan Kekalahan....anda menangis?


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh….

Salam perjuangan penuh keharmonian kulayarkan buat semua sahabat yang aku kasihi. Hari ni aku sihat tapi sedikit sedih sebab Skuad Singa Utara kalah hari ni.Tak pelah, namun kehidupan masih perlu diteruskan, betul tak?

Jom kita cakap-cakap tentang " Kemenangan dan Kekalahan " untuk tajuk diskusi kita hari ini.Setiap insan pernah merasai kemenangan dan kekalahan. Tidak kiralah dalam apa jua lapangan sekali pun. Contoh yang terbaik adalah peperangan di zaman Rasul tercinta.Ada peperangan yang Baginda dan para sahabat menang dengan gemilang dan ada juga peperangan yang mereka dikalahkan oleh musuh yang tidak berhati perut. Bagi yang berpolitik ada yang menang bertanding dan ada yang tidak. Begitulah sunnatullah yang telah tertulis di Lauhil Mahfudz.Setiap kemenangan pastinya diiringi dengan kesungguhan dan keazaman membara di samping melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh. Ya, memang betul sekiranya kita katakan itu adalah taqdir yang telah tertulis di sisi Allah yang perlu kita terima.Namun usaha yang murni amat diperlukan kerana Allah S.W.T tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. Tetapi disebalik kemenangan yang murni terselit juga kemenangan yang menggunakan cara kotor, contohnya memberi makan suap dan ugutan.Tauladan yang paling dekat sekarang ini, dapat kita lihat bagaimana Amerika yang senantiasa menggunakan taktik kotor untuk menegakkan kemenangan dan kebenaran mereka. Mereka ini diibaratkan ikan-ikan paus yang menelan anak-anak bilis yang tiada upaya.Kemenangan sebegini pastinya tidak dipandang oleh yang maha kuasa dan sesungghnya ia akan mengundang murka dan tidak akan sama sekali diredhai. Sesungguhnya orang yang menang itu adalah mereka yang bertaqwa!!! Anda inginkan kejayaan? Berusahalah bersungguh-sungguh dan teruskanlah mengharap daripada Sang Khaliq kerana dialah yang penentu segala sesuatu. Oklah, kita cakap tentang kekalahan pula. Di sebailk kekalahan pastinya terlindung seribu satu sebab dan musabab. Mungkin kita tidak cukup bersedia, mungkin juga kita meletakkan keyakinan mengatasi kemampuan dan mungkin juga kurangnya pengharapan kita kepada Sang Pemberi Rezeki. Seandainya kita mengalami kekalahan kita tidak seharusnya terus mengalah tetapi kita perlu kuatkan tekad dan semangat. Teringat kisah seorang sahabat yang kalah dalam pertandingan berpidato,beliau tidak berputus asa dan senantiasa meningkatkan prestasi berpidato sehingga suatu ketika beliau dapat merangkul tempat pertama dalam pertandingan berpidato peringkat kebangasaan. Sewaktu nemanya diumum sebagai pemenang, mata beliau bersinar-sinar dan itulah hasilnya setelah berhempas-pulas selama beberapa tahun. Beliau telah membuktikan " sekali kita kalah bukan bererti kita kalah buat selamanya ". Oklah aku pasti, disebalik setiap kemenangan dan kekalahan terlindung seribu satu hikmah yang dapat kita jadikan panduan,pedoman dan tauladan.

Oklah cerita sikit tentang sepanjang hari ini. Aku ke Stadium Abbasiah untuk memberikan sokongan kepada skuad Singa Utara. Nasib tidak menyebelahi mereka,dan hari ini mereka kalah dengan skuad pilihan dari Mansurah. Aku sempat berseloroh dengan seorang sahabat, andai katalah bola itu bersegi mesti senang sekali untuk bermain, tapi telah tertulis di azali bola itu bulat, mestilah bergolek-golek dan perlu dikawal serta memerlukan kesungguhan supaya bola tak terlepas ke kaki lawan. Hehe…apa pun tahniah dia atas kesungguhan yang ditunjukkan. InsyaAllah lain kali cuba lagi ya. Satu lagi, Selepas berhempas-pulas memberi sokongan kepada skuad singa utara, aku,Ustaz Latib dan Aisam ke Hussain mencari kain untuk buat baju AJKT. Fuuhhhh…..rambang mata bila tengok kain-kain kat sana. Akhirnya adalah satu warna yang memikat jiwa. Warna tu ada kat atas. Sahabat-sahabat boleh tengok.tak jadi baju lagi, harap-harap bila dah jadi baju nanti akan bertambah serinya. Oklah sampai di sini dulu aku coretkan .Di lain masa,ada kesempatan akan aku coret lagi ya!!

Kata Hikmah Hari Ini : " Hendaklah kamu memakai wangi-wangian istighfar supaya bau dosa tidak membuka keaiban kamu ". Saidina Ali K.W.H

0 comments: