CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, March 10, 2008

Jauh Perjalanan..Luas Pemandangan..


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian. Aku sihat Alhamdulillah….Lama kita tidak bersua di lapangan ni kan? Maklumlah, aku sedikit sibuk kebelakangan ini dan kurangnya masa untuk menulis serba sedikit.Tapi mungkin kesilapan aku yang tidak pandai mengatur masa. Aku merasakan penulisan ini adalah satu amanah dan selepas ini doakan agar aku istiqomah dalam bidang ini.

Sahabat-sahabat yang dikasihi,

Hari ini aku nak ceritakan sedikit pengalaman pengembaraan aku dan kawan-kawan ke Aswan dan Luxor. Bagi aku ianya adalah suatu pengalaman yang amat menarik dan sukar dilupakan. Perjalanan pada hari pertama bermula jam 8.30 malam menaiki Van travel yang disewa daripada 'Ammu Ali. Mula-mula tu, aku agak kerisauan sebab visa aku dah habis. Nak buat hari tu, beratur punyalah panjang dekat Buuth, Last sekali balik macam tu saje. Sekarang ni pun aku tak buat lagi sebab tarikh mati passport tu pun dah tak sampai sebulan pun.Aku rasa, lepas dapat passport baru nanti barulah aku nak buat visa.Oklah, aku teruskan cerita. Perjalanan dari Kaherah ke Luxor pada malam terseut mengambil masa kira-kira 10 jam. Sakitnya pinggang dan seluruh badan tak dapat aku gambarkan di sini. Memang benar sabda Baginda Rasul, sesungguhnya Musafir itu adalah azab.

Untuk pengetahuan kawan-kawan, di Luxor ni hanya banyak terdapat tempat-tempat peribadatan Firaun zaman dahulu-kala. Gambar di atas adalah salah satu daripadanya. Kalau dilihat, itu hanyalah sedikit.Masih ada lagi di sekelilingnya yang masih dalam proses pencarian. Oklah , tiket untuk masuk ke tempat ini LE 15.Seterusnya kami ke satu tempat yang lain yang diberi nama The Valley Of The Queens. Tiket untuk masuk ke tempat ini jugak harganya LE 15. Menghairankan kami, tak delah apa sangat kat tempat ni, hanya ada lukisan berwarna yang terlakar di dinding yang menceritakan kehidupan Ramses dan isterinya suatu ketika dahulu. Satu lagi benda pelik, kami tak dibenarkan menangkap gambar walaupun sekeping.hhhmmm…..Sengal betul…Dahlah bayar mahal-mahal, lepas tu tak bagi tangkap gambar pulak. Kami di situ hanya seketika,lebih kurang 15 minit je. Satu lagi, pekak telinga dengar pak arab kat situ memekik "no FOTO" "No Camera" "No Video". Hiiiiiii…..menyampah.

mmm….Kalau aku nak cerita kat kawan kawan tentang rehlah ni mesti berjela-jela lembaran yang perlu aku gunakan. Senang cerita aku letak gambar, kemudian aku jelaskan serba sedikit ok tak? Itupun kalau aku ada kelapangan masa depan nanti ya.

Oklah, Kalau diperhatikan, tempat-tempat di sana banyak kesan peninggalan Firaun dan suku –sakatnya. Namun kita perlu tengok jugak untuk mengetahui tentang akibat mereka-mereka yang mendustakan Allah seperti Firaun ni…..Oklah, aku dah mengantuk ni, lain kali aku cerita lagi ya. Thank you…

Kata Hikmah Hari Ini : "Bermusafir adalah neraca kepada akhlak " Saidina Ali K.W.H

0 comments: