CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, April 18, 2008

Kekayaan Jiwa.....


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Haaa…..Apa habaq Kawan-kawan semua? Aku sihat Alhamdulillah.Maaf la sebaba lama tak masuk update blog ni. Nak masuk tadi pun, jenuh dok buang sesawang yang manghalang laluan. Sebelum kita bermula, aku nak ucap banyak-banyak terima kasih kepada semua orang yang pernah menganggap aku ni istimewa di hati dia, dan ketahuilah sesungguhnya anda semua amat istimewa di hati aku.

Oklah, hari ni aku nak ajak kengkawan semua sembang pasal "KAYA".Hmmm…….Siapa yang tak nak kaya? Betul tak? Aku pun pernah berangan-angan nak jadi orang kaya. Kata orang, kenyataan tu akan timbul selepas dah berangan-angan. Kiranya macam mengatur stategi la dulu. Mmm….Cakap pasal kaya ni, banyak pengertian yang boleh dibuat. Ada yang kaya harta,ada yang kaya anak, ada yang kaya-budi bahasa dan ada juga yang kaya senyuman. Hehe…ada seorang kawan aku tu, dia ni sikit dosanya dan kaya pahalanya,Sikit jeleknya kaya hensemnya…Jangan perasan ya!!! Tapi kalau korang jumpa dengan dia ni, dia memang seorang yang kaya jiwanya.Siapa dia? Biarlah rahsia. Mmm….Kalau nak cakap tentang orang yang paling kaya, sudah tentunya kita jadikan Rasul Al-Amin sebagai Qudwah Hasanah yang tiada tolok bandingnya. Paling aku kagumi, kaya budi pekerti baginda. Contoh yang paling agung, tatkala Bapa saudara baginda Abu talib dipanggil tuhan. Baginda tetap di sisi, menonjolkan sifat kasih dan sayang walaupun berbeza pegangan., sehingga sanggup menyarungkan jubahnya yang indah ke badan bapa saudaranya demi meringankan bebanan azab tuhan. Satu lagi kisah indah, tatkala baginda menyampaikan dakwah di bumi Taif. Diherdik,dihina,dicaci dan sebagainya, tetapi baginda tetap bersabar. Diutus Allah Malaikat untuk membantu baginda dengan menghumbankan gunung ke atas penduduk taif, tetapi baginda menolak dan terus tersenyum dan bersabar di atas dugaan. Oowh…indah dan kayanya akhlak nabi…Ya Allah Jadikanlah aku setabah dan sekuat baginda ya Rabbi…..Oklah, tu kaya budi pekerti. Kita cerita pulak pasal kaya harta. Ada yang kaya dan pemurah dan ada pula yang kaya tapi….kedekutnya alahai, mangalahkan Haji Bakhil .Kawan-kawanku, kalau kita ada harta lebih sikit, bahagi-bahagilah kepada yang memerlukan. Barulah kekayaan itu berkat dengan dihiasi sifat pemurah. Mmmm….banyak pula celoteh. Aku ni harta tak banyak, budi pekerti pun macam hampeh lagi…tapi aku sentiasa berdoa, seandainya tak diberi kekayaan harta cukuplah sekadar diberi kekayaan hati dan jiwa…hehe..

Oklah, sejak kebelakangan ni, aku sibuk tak tentu hala. Buku pun tak habis baca lagi. Kerja bertimbun-timbun. Tapi mujurlah ada kawan-kawan banyak tolong. Tapi yang paling puas hati, aku dah dapat selesaikan masalah Arau Café' yang sekian lama merundung hati dan otak aku. Ffuuuhhh…..lega rasanya. Kepada semua yang membantu, terima kasih banyak-banyak. Andalah kekuatan saya. Buat akhir, ketahuilah sesungguhnya anda semua terlalu istimewa di hati saya. Terima kasih buat yang pernah menjadikan aku istimewa di hati kalian. Muchas Gracias…..

0 comments: