CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, December 15, 2007

Terasing di Bumi sendiri


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Apa khabar kawan-kawan? Alhamdulillah aku sihat-sihat aja.Aku pun harap-harap semua berada dalam keadaan sihat dan sejahtera.Buat permulaan mari kita sembang sikit pasal sikap "menghargai" . mmm….kalau nak ditafsirkan benda ni memang sangat luas maknanya.tapi aku nak fokuskan kepada sikap menghargai orang-orang yang berada di sekeliling kita.Oklah, kadang-kadang aku pun terabaikan benda ni. Aku rasa benda ni amat penting sebab kalau kita tak menghargai orang yang berada di sekeliling kita pasti kita akan dikatakan sombong. Menghargai di sini, bukan aku maksudkan kena puji orang tu melambung-lambung atau layan orang tu macam Raja.Tapi aku rasa cukup dengan lontaran senyuman yang manis ataupun ucapan terima kasih yang keluar luhur dari hati.Oklah, aku mengajak diri aku dan semua orang untuk sama-sama kita saling menghargai antara satu sama lain, dengan harapan kita dapat terus hidup dalam keadaan aman dan harmonis.

Oklah, aku mulakan cerita pasal hari ni dengan solat jumaat yang aku tunaikan di Masjid Nuri. Hati aku dah terpaut dengan masjid nuri untuk solat jumaat.Entah kenapa aku pun tak pasti.Tapi yang aku dapat rasakan, masjid ni tersergam indah dan keluasan dalamnya sejauh mata memandang dan membuatkan hati merasa tenang.Oh ya,satu lagi mungkin disebabakan Khatib yang bertugas di sini semuanya bagus-bagus belaka.Khutbah hari ni, sama seperti yang disampaikan oleh Dr. Umar Hashim,tentang haji.Maklumlah sekarang ni musim orang naik haji.Kita pun hendaklah sentiasa berdoa agar diberi kesempatan untuk ke sana InsyaAllah.

Hari ni juga aku sibuk membantu Pegawai Rumah Perlis menguruskan hal-hal rumah sebab esok dia dah nak balik.Berserabut jugak kepala aku, sebab lepas ni nak kena uruskan hal pejabat dia.Sebagaimana aku difahamkan dia akan balik dan kemungkinan besar takkan kembali ke sini lagi.mmm…..maknanya lepas ni kena tunggu Pegawai barulah jawabnya.Tapi takpa, aku dan kawan-kawan yang lain akan jaga rumah baik-baik InsyaAllah.

Malam tadi jugak, tokey kantin baru buat kenduri kesyukuran.Sebagai tanda dia memulakan pengurusan baru Arau CafĂ©. Ramai jugak yang datang.Kawan-kawan dari Kedah paling ramai.Maklumlah tokey baru ni orang kedah, nama dia Encik Farid.mmm…Diorang jamu nasi merah dan daging masak gulai.Tapi aku tak makan, sebab aku tak makan daging.mmm…Habis kenduri aku jumpa Pegawai sekali lagi, banyak juga benda yang dia pesan dan InsyaAllah aku akan jalankan.

Oklah sampai di sini sahaja untuk hari ni.Tapi sebelum tu aku nak ucapkan selamat pulang kepada Pegawai dan insyaAllah kalau umur panjang kita jumpa lagi dan satu lagi nak ucapakan Selamat Pengantin Baru sebab dengar2 dia akan kahwin bulan 3 tahun depan.InsyaAllah esok aku posting lagi yah!!!!

Kata Hikmah Hari Ini: " Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahwa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai." Saidina Ali KWH.

1 comments:

Mohd Al Pahmi said...

menghargai seakan-akan mencapai keihklasan, tetapi keihklasan lebih mengatasi penghargaan yang diberi.. nampak payah nak paham hehehe :) saja je..